Bhagavad Gita Bab 14 Gunayatra Vibhag Yoga


 

Chapter 14 The Three Gunas

 

Bab 14 Gunatraya Vibhag Yoga

 

Text 1

The Lord of Sri said: I shall further explain the supreme wisdom, knowing which all the sages attained the highest perfection.

Teks 1

Krishna melanjutkan: Akan kujelaskan sekali lagi Pengetahuan Sejati itu padamu, yang telah mengantar para bijak pada tingkat kesempurnaan.

 

Text 2

By fastening oneself on this knowledge one can attain a trancedental nature similar to mine. Souls

are not born during the time of creation; neither do they get distressed at the time of dissolution.

Teks 2

Mereka yang mengahayati pengetahuan sejati ini dan telah menyatu dengan “Sang Aku” tidak akan lahir, apabila alam semesta mengalami kelahiran kembali dan tidak akan musnah, apabila alam musnah.

 

Text 3

O Bharata, the Brahman, the total material subtances is the source of birth, making possible the birth of all other creatures.

Teks 3

Alam ini bagaikan rahim di mana “Aku” meletakkan biji kehidupan – demikian “Aku” menyebabkan kelahiran setiap makhluk.

 

Text 4

O son of Kunti understand, that all species arise from this material nature, of which I am the seed-giving father.

Teks 4

Aku” bagaikan Ayah Sejati dan alam ini Ibu Sejati – demikian terjadinya penciptaan.

 

Text 5

The three modes of material nature sattva, rajas, and tamas condition the living entity when he comes in contact with nature.

Teks 5

Alam ini memiliki tiga sifat utama: sifat tenang, sifat agresif, dan sifat malas-malasan. Ketiga sifat inilah yang mengikat manusia dengan badannya.

 

Text 6

Of these, sattwa, the modeof goodness, is pure as it is enlightening and without sorrow. Those following this mode get conditioned by happiness and knowledge.

Teks 6

Di antara ketiga sifat tersebut, sifat pertama membawakan ketenangan, namun tetap mengikat manusia dengan cara menimbulkan keinginan untuk memperoleh kebahagiaan dan pengetahuan.

 

Text 7

Rajas, the mode of passion leads to unlimited yearnings and attachments. O son of Kunti and because of this, one gets attached to material actions.

Teks 7

Sifat kedua menimbulkan nafsu dan mengikat manusia dengan menimbulkan keinginan untuk bekerja.

 

Text 8

Tamas is the mode of ignorance that deluded all embodied beings. It leads to misapprehension and results in the madness and laziness.

Teks 8

Sifat ketiga terciptakan oleh kebodohan dan membelenggu diri manusia dengan cara menimbulkan keterikatan pada tidur berkelebihan, keangkuhan, dan lain sebagainya.

 

Text 9

O Bharata, the mode of goodness binds one to happines, the mode of passion to fruitive action and the mode of ignorance binds one to madness.

Teks 9

Sifat pertama mengikat manusia dengan kebahagiaan; sifat kedua dengan pekerjaan; dan sifat ketiga dengan ketidakpedulian.

Iklan

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s

%d blogger menyukai ini: